Презентація на тему "Протидія насиллю" - https://drive.google.com/file/d/1FbJMsvy10ELcJFRISDEX3wa9XiRgBVuA/view?usp=sharing
Насильство над дітьми – проблема, яка завжди існувала і скоріш за все, ще
дуже довго буде існувати у сучасному суспільстві. Сучасність демонструє такі
його приклади, як смерть дітей від голоду, загибель їх під час бомбардувань і
обстрілу, міжнародних конфліктів, вбивство в таборах біженців, на побутовому
ґрунті. Нерідкі і такі форми насильства, як торгівля дітьми, залучення до
жебрацтва, проституція, економічна експлуатація, позбавлення житла, коштів
для існування, зневага потребами й інтересами.
Діти є найнезахищенішою і
найуразливішою частиною суспільства, повністю залежною від дорослих. Саме
з їх провини діти стають жертвами домашнього насильства, опиняються в зонах
стихійних і природних катастроф, військових дій тощо.
Насильство над дітьми – це широке поняття, яке включає різні види
поведінки батьків та опікунів, інших родичів, вчителів, вихователів, будь-яких
осіб, які старші або сильніші.
У практиці соціально-педагогічної роботи часто використовують поняття
«жорстоке ставлення щодо дитини», що включає фізичне насильство, інцест і
сексуальне насильство, а також психологічно негативне звернення, що може
мати на увазі, наприклад, ігнорування дитини або залучення до насильства між
батьками чи іншими членами сім’ї.
Постраждалою дитиною визнається не лише та, яка зазнала домашнього
насильства, а й свідок (очевидець) такого насильства.
Жорстоке ставлення до дитини і нехтування її інтересами можуть мати
різні види і форми, але їх наслідками завжди є серйозний збиток для здоров’я,
розвитку і соціалізації дитини, нерідко й загроза її життю чи навіть є причиною
смерті.
Розрізняють чотири основні форми жорстокого поводження та
зневажання дітей:
Фізичне насильство – дії або відсутність дій з боку батьків або інших
дорослих, що шкодять здоров'ю дитини, порушують її розвиток і позбавляють життя. Це можуть бути тілесні покарання, удари долонею, стусани, опіки,
задушення, грубі хапання, штовхання, плювки, застосування палиці, паска,
ножа, пістолета.
Фізичне насильство – це також і залучення дитини до вживання
наркотиків, алкоголю, пропонування їй отруйних речовин або медичних
препаратів, які викликають одурманювання (наприклад, снодійного, не
виписаного лікарем), а також спроби задушення та потоплення.
Фізичне насильство – це фізичний напад (катування), воно майже завжди
супроводжується словесними образами і психічною травмою.
Ознаки фізичного насильства:
синяки або поламані кістки;
відбитки предметів/предмета;
синець або поріз, якому немає пояснень;
залисина;
боязнь дорослих, особливо батьків;
агресія;
боязнь фізичного контакту, такого як рукостискання, обійми, будьякого дотику.
Сексуальне насильство або розбещення дітей та інцест – це будь-які
сексуальні стосунки/взаємодія з дитиною, в яких дитина використовується
дорослим або іншою дитиною для задоволення сексуальних потреб.
Такий вид насильства може здійснюватись тим, кому дитина
довіряє, включаючи батька, брата/сестру, далекого родича, друга, вчителя,
старшого керівника або-будь якого піклувальника; будь-яка особа, наділена
владою, повноваженнями і функцією контролю над дитиною.
Ознаки сексуального насильства:
таємність;
надмірна зацікавленість чи обізнаність у сексуальній темі та предметах,
що з нею пов'язані;
надмірний прояв уваги до всього, що пов'язане з сексуальною темою;
побоювання певної людини чи члена сім'ї;
надмірна піддатливість;
агресія; і т. д.
Психологічне (емоційне) насильство – це постійні або періодичні
словесні образи, погрози від батьків, опікунів, учителів, вихователів,
приниження людської гідності, звинувачення в тому, в чому дитина невинна,
демонстрація ворожості, нелюбові. До цього виду насильства належить також
постійна брехня, обман дитини (внаслідок чого вона втрачає довіру до
дорослого), а також ситуації, коли вимоги до дитини не відповідають її віковим
можливостям.
У психічному насильстві можна відокремити вербальне та
емоційне насильство.
Вербальне (словесне) чиниться у разі критики і докорів
буквально за кожний вчинок.
Емоційне насильство може відбуватися взагалі без
слів за допомогою міміки, пози, поглядів, інтонації.
Ознаки психологічного (емоційного) насильства:
відставання у порівнянні з однолітками у фізичному та соціальному
розвитку;
порушення мови, сну, прийому їжі;
систематичне повторювання дій, зокрема – розкачування, смоктання
пальців, кусання;
відсутність зосередження та уваги;
відсутність інтересу чи емоцій;
депресія або віддаленість;
агресія.
Зневага (нехтування) інтересами і потребами дитини (або економічне
насильство) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в
їжі, одязі, житлі, вихованні, медичній допомозі з боку батьків чи осіб, їх що
заміняють, у силу об’єктивних причин (бідність, психічні хвороби,
недосвідченість) і без таких.
Типовим прикладом зневажливого ставлення до
дітей є залишення їх без догляду, що часто призводить до нещасних випадків,
отруєнь та інших небезпечних для життя і здоров’я дитини наслідків.
Ознаки фізичної занедбаності (незадоволення основних фізичних потреб
дитини в їжі, одязі, гігієні, житлі):
брудний та пошкоджений одяг, невідповідний до сезону;
безсоння;
недотримання гігієнічних норм;медичні проблеми, які не піддаються лікуванню;
ховання або крадіжка їжі;
відсутність або низький рівень соціальних навичок;
бездоглядність;
нездатність до навчання, невідповідність розумових здібностей
віковим нормам.
стратегія кривдника (явне або приховане);
час (тепер чи в минулому);
тривалість (одноразове, систематичне, таке, що триває роками);
місце і оточення (вдома – від батьків; у школі – від педагогів чи інших
дітей; на вулиці – від дітей чи незнайомих дорослих).
Будь-який вид жорстокого поводження щодо дітей веде до
найрізноманітніших наслідків, проте об’єднує їх одне – завдання шкоди
здоров’ю чи небезпека для життя дитини.
Наслідки жорстокого поводження з дітьми
1) порушення фізичного і психічного розвитку – у більшості дітей, що
живуть у родинах, де застосовуються важкі фізичні покарання, лайка на адресу
дитини і є "методами виховання", чи в родинах, де діти позбавлені тепла, уваги,
наприклад, у родинах батьків-алкоголіків, наявні ознаки затримки фізичного і
нервово-психічного розвитку.
2) різні захворювання як наслідок жорстокого поводження – можуть
носити специфічний для окремого виду насильства характер: наприклад, під час
фізичного насильства наявні ушкодження частин тіла і внутрішніх органів
різного ступеня тяжкості, переломи кісток.
3) психічні особливості дітей, які постраждали від насильства –
практично всі діти, що постраждали від жорстокого поводження і зневажливого
ставлення, пережили психічну травму, в результаті чого вони мають визначені
особистісні, емоційні і поведінкові особливості, що негативно впливають на
їхнє подальше життя.
4) соціальні наслідки жорстокого поводження з дітьми – шкода для
жертви і для суспільства (два наслідки, що виявляються одночасно).
Діти, що пережили будь-який вид насильства, відчувають труднощі
соціалізації: у них порушені зв'язки з дорослими, немає відповідних навичок
спілкування з однолітками, вони не мають достатнього рівня знань і ерудиції,
щоб завоювати авторитет у школі тощо.
Отже, будь-який вид насильства формує у дітей такі особистісні і
поведінкові особливості, які роблять їх малопривабливими і навіть
небезпечними для суспільства.
Шкільне насильство.
Наслідки шкільного насильства.
Насильство в закладах освіти має різну природу і характер, проявляється
як у формі одноразових насильницьких дій, так і у вигляді постійних знущань,
принижень і систематичного цькування (булінг).
Особливу небезпеку становить систематичне насильство – цькування або
булінг.
Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» – задиратися,
знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної
поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити
негативне середовище для людини.
Особливою ознакою булінґу є довготривале «відторгнення» дитини її
соціальним оточенням.
Часто саме в сім’ї діти отримують перший досвід насильства і згодом
переносять його на однолітків. Щодо притаманних їм особистісних рис називають домінантність, агресивність, низький рівень емпатії,
гіперактивність та імпульсивність. Завдяки поєднанню таких рис вони іноді
стають лідерами агресивних угруповань, мають високий соціальний статус
серед однолітків. Вони схильні проявляти агресію не лише до обраних у закладі
освіти жертв, а й у спілкуванні з іншими дітьми і навіть дорослими (батьками,
учителями тощо). Перші спроби цькування інших такі
діти можуть робити вже в ранньому шкільному віці.
Найчастіше булінг відбувається там, де контроль з боку дорослих менший
або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, сходи, коридори, вбиральні,
роздягальні, спортивні майданчики. У деяких випадках дитина може
піддаватися знущанням і поза територією школи, кривдники можуть перестріти
її на шляху до дому. Навіть удома жертву булінґу можуть продовжувати
цькувати, надсилаючи образливі повідомлення на телефон або через соціальні
мережі.
Шкільне насильство – надзвичайно складна проблема, і під час її
вирішення необхідно враховувати різні фактори. Такий комплексний підхід
передбачає участь самих здобувачів освіти; залучення батьків, педагогічних
керівників і громади; взаємозв'язок політики, законодавства та практики;
визначення індикаторів насильства і дотримання принципів прав людини з
урахуванням їх універсального характеру і культурних традицій.
В основі комплексного підходу лежить принцип дотримання прав людини
в сфері освіти. Він передбачає право кожного на отримання якісної освіти та
повагу прав людини. Заснований на повазі прав людини підхід розширює
доступ до освіти, так як сприяє створення в освітніх установах інклюзивного
середовища, що підтримує різноманіття і рівні можливості і не допускає
дискримінацію. Комплексний підхід підвищує якість освіти, оскільки
передбачає методи навчання, що враховують індивідуальні потреби і здібності
учнів і спонукає їх до активної участі в освітньому процесі, а також сприяє
створенню безпечного освітнього середовища. І те й інше – найважливіші умови
успішного освітнього процесу. Повага до прав людини сприяє соціальному та
емоційному розвитку дітей, визнає їх людську гідність і основні свободи, без
яких неможливо в повній мірі розкрити їх потенціал. Повага до прав людини
закладає фундамент культури миру, яка передбачає виховання поваги до
відмінностей між людьми, що є вирішальною умовою протидії насильству.
Послідовне дотримання прав людини – запорука створення безпечного
освітнього середовища, в якому з повагою ставляться до кожного,
дотримуються прав людини, сформовано здорову і дружню атмосферу, освітній
процес не тільки приносить користь учителям і учням, а й задоволення.
Наслідки шкільного насильства
Жертви булінгу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором,
страх, розпач і злість.
Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви,
спричиняючи:
неадекватне сприймання себе – занижене самооцінювання,
комплекс неповноцінності, беззахисність;
негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування,
самотність, прогули у школі;
неадекватне сприймання реальності – підвищену тривожність,
різноманітні фобії, неврози;
девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні
наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.
Як реагувати на цькування
Як молодші школярі так і старшокласники мають неодмінно звертатися за
допомогою до дорослих – учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна
особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та
психічному здоров'ю.
Підлітки часто намагаються самостійно впоратись із деякими ситуаціями.
Як впоратися з ситуацією самостійно
Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути
сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить
про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати
волю емоціям.
Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи спокій,
використайте гумор. Цим ви зможете спантеличити кривдника/кривдників,
відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається
кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб
застосувати силу. Чим агресивніше ви реагуєте, тим більше шансів опинитися у
загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким
ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити
насилля.
Що можуть зробити батьки
Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами
булінгу. Якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою
булінгу, то скажіть їй:
Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її
боці).
Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти,
що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не
звинувачують у тому, що сталося).
Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що
вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та
агресію в певний момент свого життя).
Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що
вона правильно вчинила, звернувшись за допомогою).
Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не
загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та
відчути захист).
Для успішної боротьби з насильством
у
закладі освіти:
усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що
насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні
домагання і нетерпимість у закладі освіти є неприйнятними;
кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство
й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і
виховання миролюбства має бути включено до шкільної програми;
спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а
потім загальношкільні правила, складені в позитивному ключі «як треба», а не
як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і
короткими;
дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний
характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і
його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил;
жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна
залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії,
образливі слова є недопустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку,
припинити знущання) та більш суворою у разі повторних випадків агресії;
аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати
обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із
кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити,
щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного
психолога;
залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів,
запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх,
позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході;
учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за
знущанням і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події
повинні захистити жертву насильства і, якщо треба, покликати на допомогу
дорослих;
потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки
насильства. Ці механізми мають забезпечувати учням підтримку і
конфіденційність, бути тактовними;
для успішного запобігання та протидії насильству треба проводити
заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання
конфліктів.
Виявлення випадків насильства
Через різні причини багато дітей не повідомляють про пережите
насильство або булінг. Тому важливу роль у виявленні фактів насильства
відіграє спостережливість педагогів та інших працівників закладу освіти, їх
уважне ставлення до учнів і здатність вчасно помітити симптоми
неблагополуччя в їх поведінці і настрої.
За такими ознаками можна припустити, що дитина знаходиться в стані
стресу, можливо, викликаного конфліктами і насильством:
пропуски занять або прогули у певні дні або певних уроків; запізнення
на заняття, відмова від участі в позаурочних заходах без об'єктивних причин або
з надуманих причин;
часті скарги на погане самопочуття на заняттях;
замкнутість, уникнення друзів, однокласників, самоізоляція або ізоляція
з боку інших учнів;
зниження успішності, втрата інтересу до навчання та іншої діяльності;
недовіра до однолітків і дорослих, низька самооцінка, невпевненість у
собі;
неуважність, забудькуватість, нездатність концентруватися;
постійний або частий стан тривожності, напруженості; лякливість,
страх гучних звуків і різких рухів;
постійний або частий поганий настрій, стан пригніченості, або, навпаки,
гіперактивність, дратівливість, агресивність; різкі і безпричинні перепади
настрою;
втрата або псування особистих речей (мобільного телефону, рюкзака,
підручників та ін), синці, розірваний або зім'ятий одяг;
відмова пояснити причини вищеописаних станів і поведінки або
неправдоподібні пояснення.







Немає коментарів:
Дописати коментар